Välkommen till "I Stockholm..."

En blogg om mitt Stockholm, blandat med favoriter i stora vida världen! Personliga tips, eller vardagliga äventyr! Upplevelser och platser jag själv vill hitta tillbaka till, om och om igen... En butik, ett café, eller bara det häftiga som fångat. Stockholmare sedan många år, resenär sedan födseln med svagheter för neon, betong och riktigt höga hus...! Bilderna är mina egna, om inte annat anges. Samma gäller mina tips. Försöker hålla mig uppdaterad, men visst kan fel förekomma. Sidan är ännu under uppbyggnad. Tipsa mig gärna, berätta vad du tycker...!

torsdag 24 februari 2011

Var bor jag bäst i Berlin...?

Wittenbergplatz som badar i vårkänsla! Bilden är från januari i år, och det var vår! Jag lovar!

Berlin, kan det vara en av de städer jag besökt oftast under de senaste 20 åren...?
Först var det en tur till påsk, som blev till midsommar, som blev till julmarknader... I samma takt som flygpriserna gått ner! Under senare tid har det blivit både nu, då och lite till, eftersom jag även åkt i tjänsten...

Boendet fixar jag nästan alltid via den tyska hotell portalen HRS - Hotel Reservation Service. Får jag välja, blir det Schöneberg, centralt i gamla väst. Jag har testat flera av hotellen i området. Några jag gärna återkommer till är Hotel Air in Berlin, med sin enklare granne Hotel Ansbacher och något kvarter bort SORAT Ambassador. Priset varierar, gäller att ha lite tur.
I området finns även Hotel Artim och sedan ytterligare en bit bort i kvarteren finns Hotel Pension Ambiente. En pensionen på 2'a och 3'e våningen i ett vanligt hyreshus. Vanligt i Berlin, men man kan bli lite förvånad första gången.

Läget är mycket centralt runt Wittenbergplatz, med alla sina uteserveringar och välkända varuhuset KaDeWe runt hörnet. Samtidigt består närområdet av vanliga bostadsområden med sidogator proppade med små butiker, barer och restauranger som serverar god mat till bra priser! Två tunnelbanestationen finns nära, Nollendorfplatz eller Wittenbergplatz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar