Välkommen till "I Stockholm..."

En blogg om mitt Stockholm, blandat med favoriter i stora vida världen! Personliga tips, eller vardagliga äventyr! Upplevelser och platser jag själv vill hitta tillbaka till, om och om igen... En butik, ett café, eller bara det häftiga som fångat. Stockholmare sedan många år, resenär sedan födseln med svagheter för neon, betong och riktigt höga hus...! Bilderna är mina egna, om inte annat anges. Samma gäller mina tips. Försöker hålla mig uppdaterad, men visst kan fel förekomma. Sidan är ännu under uppbyggnad. Tipsa mig gärna, berätta vad du tycker...!

lördag 19 februari 2011

Hotel i New York...?

Jag får ofta frågan om var man ska bo i New York?
Inte lätt att säga, hur många hotel kan det finnas? Ett antal tusen...??
Dessutom, oftast dyra och ändå både ruffiga och rejält slitna. Man ska bara bo, säger många. Men det är ofta i hotellets närområde du spenderar en hel del tid. Så kan jag påverka boendet, gör jag det naturligtvis!
Ett tips, när du hittat nå't som låter bra, kolla vad andra tyckt! Du gör det enkelt på Tripadvisor, och det kan ge bra ledtrådar på standard. Men framför allt, gå på känsla!

Jag försöker själv undvika de stora hotellen, och områden i närheten. De har ju en tendens att "klumpa" ihop sig! Då hamnar man lätt i områden med för många turister! Speciellt nu när man hör lika mycket svenska på Macy's och Century 21 som på Oxford Street.

Under några turer under 90-talet, bodde jag alltid på "Upper West Side". Ett område som fortfarande är som hämtat från en Woddy Allan film. Även Mirande i "Sex and..." bor här på 78e gatan, innan hon drar till Brooklyn under sista säsongen.
Helt klart charmigt! Många restauranger, och en hel del butiker. Dock, man är helt beroende av tunnelbanan om man inte har all tid i världen, eller kanske tränar inför nästa maraton?
Hotellet heter "Riverside Tower Hotel", och ligger på 80e gatan. Ett "torn" med fönster ut mot Hudson River, bra priser! Då var det ganska ok. Nu är det dock några år sedan jag bodde där, senast. Det finns en del hotel i området om man gillar miljön!

På andra sidan parken har vi "Upper East Side". Mer välmående, men kanske lite opersonligt? Känns som om antalet butiker är färre, men klart flottare! Samma gäller antalet restauranger. Känner mig inte riktigt hemma! Bodde på 92nd Street, "Y" under fyra veckor 2000, och det var hur häftigt som helst! Men ändå saknades nå't. Detta trots att både Carry och Charlotte har sina lägenheter här! Något sämre kommunikationer än på West Side. Men kan det kanske bero på att man alltid åker Taxi...?
Har testat "East Side" ytterligare några gånger. "Midtown" och hotellet "Murray Hill Inn", ganska långt öster ut på 34e gatan. Men dock 34e! Här finns både "Empire State Building" och massor av shopping! Men det krävs att du tar dig bort till 5e Avenyn, vilket är några kvarter att knata. Även här är det betydligt färre matställen än på västsidan. Tror "Murray Hill Inn", är ett ganska typiskt NYC hotel av budget karraktär. Relativt låg standard, slitet, och jag var ganska fundersam direkt när jag anlände. Men det var helt ok!

I oktober 2001 bodde jag på "Pioner Hotel", på "Lower East Side". Klar sunk varning...! Men dollarn låg fortfarande på topp! Vi anlände dessutom mitt i natten från ett lyxhotel i Las Vegas...! Fatta kontrasten! Men man märkte redan då att det bubblade i området! I dag är hotellet nyrustat, och heter "SoHotel". Trots att dollarn gått ner, har priset här gott upp! Har fått för mig att det kan funka, men det har inte blivit aktuellt att testa.

Sedan, om vi går över till West Side igen...!
"Colonial House Inn", favoriten!! Ett litet hotel på 22a gatan, i hjärtat av Chelsea. Anspråkslöst, men en klar pärla! Rengbågsflaggan vajar utanför. Inte många rum, och bara ett fåtal med eget badrum. Så alltför ofta är det fullbokat.
Frukost ingår, och varje morgon bakas det mini muffins med en härlig doft i receptionen!!
Inte bara hotellet som är bra, läget är ultimat! Från Chelsea har du gångavstånd upp till shoppingen runt 34e, och når även Village på några minuter. Vill man, kan man stanna i Chelsea! Här finns allt man behöver!!
Några kvarter söderut, på 14e gatan finns "Chelsea Pines Inn". Även detta förtjusande, men lite dyrare! En bra frukost ingår, och alla rummen är personligt inredda, med namn efter classiska Hoolywood skådisar, eller ska jag kanske kalla dem Divor...?
Dessutom, 14e gatan och man befinner sig på gränsen mellan Chelsea, Village och Meatpacking District.
Till Meatpcking District flyttar Samantha, "hip, hot and very trendy"!

Slutligen, mitt senaste "fynd"! Tillbaka på East Side, men denna gång i "djupaste" Chinatown! Ett relativt nytt hotel, i ett ombyggt kontorshus, nästan under manhattan bridge! "Hotell 91", 91 East Broadway. Till och med så TAXI bilarna hade svårt att hitta hit första gången vi bodde här. Fantastiskt fräscht, snyggt och beläget i ett mycket spännande och annorlunda område! Bilen ovan, är tagen ut genom vårt fönster! Dubbla fönster, vill man inte höra trafiken är det bara att dra igen! Så läckert, så NYC...!
Var rädd för att hotellet skulle kännas lite off, första gången vi testade det. Men läget är bra! Nära ner till "Century 21", mitt eget lilla shoppingparadis och ett kvarter bort finns tunnelbanan som enkelt rullar upp mot Village, eller 34e gatan om man föredrar det.
I höstas insåg jag dessutom att det utan problem går att promenera tillbaka till hotellet om man varit i Village eller SoHo. Något jag inte testat tidigare!
Så detta kommer att bokas även för nästa tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar