Välkommen till "I Stockholm..."

En blogg om mitt Stockholm, blandat med favoriter i stora vida världen! Personliga tips, eller vardagliga äventyr! Upplevelser och platser jag själv vill hitta tillbaka till, om och om igen... En butik, ett café, eller bara det häftiga som fångat. Stockholmare sedan många år, resenär sedan födseln med svagheter för neon, betong och riktigt höga hus...! Bilderna är mina egna, om inte annat anges. Samma gäller mina tips. Försöker hålla mig uppdaterad, men visst kan fel förekomma. Sidan är ännu under uppbyggnad. Tipsa mig gärna, berätta vad du tycker...!

onsdag 13 april 2011

Innan du bokar flyget...!


I bland händer det att du snubblar över en bra flygbilljett.
Plötsligt kommer ett pris man inte kan motstå. Då, är det bara att slå till! Flygpriser är färskvara!

Men, oftas är det en mer långdragen process. Framför allt om du ska längre bort, och biljettpriserna är högre. Se det som en bit av resan! Ge det lite tid...!

Jag brukar alltid gå till väga på samma sätt när jag ska boka mina biljetter. Börjar med att besöka någon av de stora reseportalerna, för att snabbt och överskådligt få fram vem som just nu har de lägsta priset.
Det finns ett antal att välja bland, bara att ta en i högen! Brukar följas åt ganska så bra; MrJet, Resfeber osv...
När jag sett vilka bolag som ligger bra i pris, går jag över till respektive bolags egen hemsida för att boka. Priserna brukar vara ungefär samma, men jag har större valfrihet!
Jag kan välja flygtider och eventuellt göra tillägg för ett extra bagage? Hos flera av de stora bolagen kan jag dessutom välja sittplats redan vid bokningen, något jag själv uppskattar om jag ska långt...!

Ofta finns även tjänsten att boka till en destination, och hem från en annan! Dvs, man måste inte åka hem från samma plats som man först ankom till!

I bland kan det kännas hopplöst! Hur man än söker, och biljetterna som erbjuds är till fantasipriser. Bara förstaklass biljetter kvar…? Å du som bara MÅSTE åka till Las Vegas! Det brukar gå att hitta billiga biljetter till New York! Det kanske lönar sig att boka turen i etapper? Att köpa en inrikesresa separat? USA vimlar av billiga flygbolag! En enkel från kust till kust brukar ligga på runt 1000-1500 SEK.
Att flyga inrikes i USA är smidigt, men tänk på att ha marginal! Ibland blir det förseningar eller omdirigeringar, precis som här hemma!

Inrikesresor i USA har jag jag tidigare bokat via www.travelocity.com (resfebers amerikanska motsvarighet). Men nu kör jag samma modell här. Via travelocity ser jag vilka bolag som flyger. Sedan bokar jag direkt på respektive bolags egen sida.

Slutligen, några snabba tips! Återkom gärna, om du tycker att jag missat något!

- Läs noga vad som ingår i biljetten du ska boka. Ingår bagage, och vad får det väga?

- Ha flera ombyten i handbagaget, badkläder! Det är tyvärr alltför vanligt att bagaget tar än annan väg än du själv!!

- Ta laddare i handbagaget, inte bara PC och telefon!

- Inte för korta transfers! Ofta ska du köa dig igenom en ny säkerhetskontroll!

- Ska jag långt, föredrar jag större plan!

- För långresor tar jag gärna den längsta flygstreckan först, och undvika mer än en mellanlandning! Det är inte alltid så enkelt att sova i de hopplöst obekväma flygstolarna! Jag förvandlas till en zombi alt. flygande duracell kanin på några timmar!

- ”Destinationsguiden”, på Arlandas hemsida visar vilka bolag som flyger non-stop till vilka städer ut i världen.

Fick ett tipps från PP! Värt att tänka på:
...tycker du skall lägga till att man till bra pris kan uppgradera sig till Premium economy som fler och fler flygbolag har. Thai Airways Premium mellan STO-BKK är fantastisk, nästan som Business. Virgin Atlantic inte illa pinkad den heller ...(dock maten är inte så rolig), Air New Zeeland- imponerande. Någon tusenlapp till på långresa och njuta mer - det är det värt!
Sen fortfarande om man håller sig till en av Allianserna kommer poängen snabbt om man åker långt som även de kan användas till upgradering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar